Zenbakia

Kontzientzia soziolinguistikoa unibertsitatean

15,00

DOI: https://doi.org/10.55714/BAT-135 PDF eta EPUB formatuetan eskaintzen da.
somdn_product_page

Hitzaurrea

somdn_product_pageBelen Uranga ArakistainORCID profila

Belen Uranga Arakistain

b.uranga@soziolinguistika.eus
Soziolinguistika Klusterra
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0343-718XORCID profila


Kontzientzia soziolinguistiko kritikoa eta agentzia euskararen aldeko mudantza prozesuak garatzeko: ikerketa-ekintza parte hartzaile bat unibertsitatean

somdn_product_pageJone Goirigolzarri GaraizarORCID profila

Jone Goirigolzarri Garaizar

jone.goirigolzarri@deusto.es
Deustuko Unibertsitatea
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1844-2600ORCID profila
, Ane Ortega EtcheverryORCID profila

Ane Ortega Etcheverry

aortegaet@gmail.com
Ikertzaile independentea
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2207-0267ORCID profila
DOI: https://doi.org/10.55714/BAT-136.1
Hizkuntza gutxitu bateko hiztun aktiboa izateko edo bihurtzeko hizkuntza-gaitasunaz aparte, bestelako hainbat faktore indibidual eta sozialek ere berebiziko garrantzia dute, besteak beste, hiztunaren hizkuntza-gaitasunaren autopertzepzioak, testuinguru soziolinguistikoak, harreman sareek, erabilera-ohiturek, arau sozialek, hizkuntza-jarrera eta ideologiek, etab. Faktore horien guztien kontzientzia garatzea giltzarria da minorizazio zein desoreka sozialeko egoerok gainditu zein eraldatzeko (Ortega 2024). Artikulu honetan hizpide dugun ikerketa- proiektuan euskararen aldeko mudantza-prozesuak sakonean ikertu ditugu, eta horiek bideratzeko kontzientzia soziolinguistiko kritikoa garatzeak duen garrantzia aztertu dugu. Horretarako, oinarri etnografikoa duen Ikerketa Ekintza Partehartzaile bat aurrera eraman dugu unibertsitateko ikasle gazteekin. Ikerketak aditzera eman du kontzientzia soziolinguistikoa lantzea emankorra dela gazteon euskararen aldeko mudantza ibilbideak abiatzeko; izan ere, hiztun gisa duten subjektibitatea ezagutzeko, inguruan duten ordena soziolinguistiko ez berdinzalea hobeto ulertzeko eta beraien agentzia indibidual eta kolektiboa garatzeko balio baitie. Artikuluan agentzia nozioan sakonduko dugu. Zehazki, gazteen mudantza-prozesuetan agentziak zein ezaugarri garatzen dituen aztertuko dugu eta, modu horretan, minorizazio etnolinguistikoko testuinguruetan agentzia garatzeak zer esan nahi duen hausnartuko dugu. Hitz gakoak: Kontzientzia soziolinguistiko kritikoa, agentzia, hizkuntza-mudantza, gazteak, ikerketa-ekintza partehartzailea.
PDF eta EPUB formatuetan eskaintzen da.
Erosi (5,00)

Murgiltze Astea. Euskal Herriko Unibertsitateko irakaslegaien hizkuntza-kontzientzia kritikoa pizteko esku-hartze ikerketa

somdn_product_pageGarbiñe Bereziartua EtxeberriaORCID profila

Garbiñe Bereziartua Etxeberria

garbine.bereziartua@ehu.eus
Euskal Herriko Unibertsitatea EHU
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4987-3315ORCID profila
, Miren Artetxe SarasolaORCID profila

Miren Artetxe Sarasola

miren.artetxe@ehu.eus
Euskal Herriko Unibertsitatea EHU
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7067-0179ORCID profila
DOI: https://doi.org/10.55714/BAT-136.2
Hizkuntza gutxituen testuinguruetan garrantzitsua da hizkuntza-kontzientzia kritikoa izatea, are gehiago erreferente linguistiko izango diren horien kasuan. Horretarako ahalegin bat da, hain zuzen ere, orriotan aurkezten duguna. Irakasle izateko ikasketak egiten ari diren ikasleak izan dira esku-hartze ikerketa honetako parte-hartzaileak (UPV/EHUren Donostiako campusean Lehen Hezkuntza ikasten hasi ziren 120 ikasle). Eta, besteak beste, hizkuntza- kontzientzia kritikoa garatzeari begira diseinatutako Murgiltze Astean parte hartu zuten 2024-2025 ikasturtearen hasieran. Orriotan esku-hartzearen nondik norakoen berri ematen da, batetik; bestetik, esku-hartzean zehar galdetegien bidez jasotako emaitzak aurkezten dira. Emaitzetan ikusi dugunez, Murgiltze Astea baliagarria izan da bere neurrian, baina komenigarria da honelako esku-hartze baten diseinua gradu osoa barnebiltzen duen plan zabalagoarekin osatzea. Gako-hitzak: Hizkuntza-mudak, hizkuntza-kontzientzia kritikoa, esku-hartze ikerketa, unibertsitatea.
PDF eta EPUB formatuetan eskaintzen da.
Erosi (5,00)

Irakasleen profilaren garapenean euskal kulturaren lanketaren ekarpena: irakaslegaien ikuspegia

somdn_product_pageLetizia Garcia-FernandezORCID profila

Letizia Garcia-Fernandez

lgarcia@mondragon.edu
Mondragon Unibertsitatea-Humanitate eta Hezkuntza Zientzien Fakultatea
ORCID: https://orcid.org/0009-0005-9739-277XORCID profila
, Marta Quintas-QuintasORCID profila

Marta Quintas-Quintas

mquintas@mondragon.edu
Mondragon Unibertsitatea-Humanitate eta Hezkuntza Zientzien Fakultatea
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8739-8706ORCID profila
, Eneritz Garro LarrañagaORCID profila

Eneritz Garro Larrañaga

egarro@mondragon.edu
Mondragon Unibertsitatea-Humanitate eta Hezkuntza Zientzien Fakultatea IKERHEZI (IT1664-22) ikerketa taldeko kide
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6148-8383ORCID profila
DOI: https://doi.org/10.55714/BAT-136.3
Artikulu honetan Mondragon Unibertsitateko irakaslegaiekin gauzatutako Huhezi Kulturala izeneko esku-hartzea eta horrek haien profilaren garapenean izan duen ekarpena aurkezten dira. Euskal kulturaren ezagutza eta eragiletza ardatz dituen proposamen co-curricularra da, hiru fasetan egituratua: lehenik, irakaslegaiek euskal kulturari buruzko ezagutza zabaltzen dute; bigarrenik, sortzaile edo antolatzaile gisa jardunez, euskal kulturan eragile izatea esperimentatzen dute; eta hirugarrenik, ekimenak haien profilaren garapenean izan duen eraginaz hausnartzen dute. Esku-hartzearen ebaluaziorako, irakaslegaien ahotsa jaso da galdetegi misto baten bidez. Emaitzen arabera, parte-hartzaileek adierazi dute Huhezi Kulturalak ekarpena egin diela euskal kulturaren ezagutzan sakontzeko, eta irakasle-profila osatzeko hiru ezaugarri pertsonal garatzeko: (1) euskararen eta euskal kulturaren transmisioan eragile aktibo izatea, (2) taldearekiko konpromisoa garatzea, eta (3) frustrazioa eta ziurgabetasuna kudeatzeko gaitasuna lantzea. Hitz Gakoak: euskal kulturan ezagutza eta eragiletza, irakasleen hasierako prestakuntza, esku- hartze co-curricularra.
PDF eta EPUB formatuetan eskaintzen da.
Erosi (5,00)

Kontzientzia soziolinguistiko kritikoa eraikitzen: esperientzia bat irakasle-eskolako ikasleekin

somdn_product_pageIñigo Arteatx UriarteORCID profila

Iñigo Arteatx Uriarte

iarteatx@bam.eus
BAM Irakasleen Unibertsitate Eskola
ORCID: https://orcid.org/0009-0000-9912-8001ORCID profila
, Maite Garcia-RuizORCID profila

Maite Garcia-Ruiz

maite.garciaru@ehu.eus
Euskal Herriko Unibertsitatea EHU
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4371-6813ORCID profila
DOI: https://doi.org/10.55714/BAT-136.4
Artikulu honek BAM Irakasleen Unibertsitate Eskolako lehen mailako ikasleekin 2023-2024 ikasturtean egindako esperientzia pilotua azaltzen du, haren helburu nagusia ikasleen kontzientzia soziolinguistiko kritikoa piztea izanik. Proiektua Amorrortuk, Gorigolzarrik eta Ortegak (2021) egindako ikerketen jarraipen gisa diseinatu zen, metodologia parte-hartzailea erabilita. Hiru sekuentziatan antolatutako dinamikak norberaren hizkuntza-biografia, testuinguruaren garrantzia eta hizkuntza-praktikak aldatzeko saiakerak landu zituen. Esperientziak erakutsi zuen halako prozesuak baliagarriak direla hizkuntza-hautuen eta ohituren ostean ezkutatzen diren aldagaiak azaleratzeko, eta baita muda-prozesuak erraztu edo oztopatu ditzaketenak ere. Hitz gakoak: hizkuntza-muda, kontzientzia soziolinguistiko kritikoa, irakasle-ikasketak, hizkuntza- hautuak, euskararen erabilera.
PDF eta EPUB formatuetan eskaintzen da.
Erosi (5,00)

Etorkin latinoen integrazio soziolinguistikoa Gipuzkoan Laburpena

somdn_product_pageBelen Uranga ArakistainORCID profila

Belen Uranga Arakistain

b.uranga@soziolinguistika.eus
Soziolinguistika Klusterra
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0343-718XORCID profila
DOI: https://doi.org/10.55714/BAT-136.5
Ikerketa honetan jatorritik gaztelaniaz hitz egiten duten Gipuzkoako etorkin latinoen integrazio soziolinguistikoa aztertu da. Datu-bilketarako metodologia kualitatiboa erabili da; elkarrizketa sakonak egin dira, etorkinen generoa, adina eta lan-esparruko aldagaiak kontuan izanda. Azterketan arreta jarri da immigrazioko biztanleen eta harrera-lurraldearen hizkuntza- aldagaietan, integrazio soziologikoaren fase guztietan horiek duten eragina ulertzeko. Hots, aztertu da Gipuzkoako testuinguru elebidunean zein izan diren integrazio linguistikoa gaztelaniaz edota euskaraz egiteko etorkin latinoek izan dituzten aukerak eta moduak. Hitz gakoak: immigrazioa, latinoak, integrazio soziala, integrazio soziolinguistikoa.
PDF eta EPUB formatuetan eskaintzen da.
Erosi (5,00)

Euskararekiko eta euskararen irakaskuntzarekiko jarrerak. Azagrako DBHko irakasleen kasua

somdn_product_pageIraila de la Torre LanderaORCID profila

Iraila de la Torre Landera

iraiad1522@gmail.com
Ikertzaile independentea
ORCID: https://orcid.org/0009-0003-4480-1168ORCID profila
DOI: https://doi.org/10.55714/BAT-136.6
Jakina da Nafarroan euskal komunitatea eta erdal komunitatea egoteaz gain, gatazka nazionala ere badagoela; eta gatazka horretan kokatzen dela euskara. Hala, espainiar nazionalismoaren -non nabarrismo politikoa kokatzen den- eta euskal nazionalismoaren arteko gatazkak euskararen dimentsio politikoa eraikitzen du, eta horrek euskararekiko jarreretan zein hizkuntza-komunitateen arteko kohesioan eragiten du. Ikerketa honetan Azagrako DBHko irakasleen euskararekiko eta euskararen irakaskuntzarekiko jarrerak aztertu dira, hezkuntza -sistema erreprodukzio sozialerako erakundea delako. Finean, DBHko irakasleak erreferentziazkoak dira (aurre)nerabezaroan, eta, beraz, euren jarrerek eragina izango dute hurrengo belaunaldien jarreretan eta nafarren arteko kohesioan. Gako hitzak: jarrera linguistikoak, hizkuntza komunitateak, nazionalismoak, euskara, Nafarroa.
PDF eta EPUB formatuetan eskaintzen da.
Erosi (5,00)